ATJAUNOJAMĀ ENERĢIJA ENERGOEFEKTIVITĀTE

Elektromobiļu attīstībai seko ūdeņraža automobiļu uznāciens (1)

29.06.2018

Vēl nesen (~ 5 gadus atpakaļ) Latvijā par elektromobiļiem runāja kā par jaunu inovatīvu automobiļu darbināšanas alternatīvu, kas šobrīd jau vairs nevienu neizbrīna. Pie tam tuvākā laikā (līdz 2022.gadam) uz valsts galvenajiem autoceļiem plānots uzbūvēt līdz 150 elektromobiļu līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas, nodrošinot visas Latvijas teritorijas pārklājumu.


Tagad pienākusi kārta citai degvielas alternatīvai, kam ir liels potenciāls straujai attīstībai – ūdeņradim. Lielākie automobiļu ražotāji jau ražo automašīnas, kas darbināmas ar ūdeņradī, vajadzīgs laiks, lai samazinātu šo tehnoloģiju un ekspluatācijas izmaksas, lai arī ūdeņraža auto sāktu savu izplatību un popularitāti.


Sīkāk “Dienas Bizness” Alda Zelmeņa apskatā:


Ar ūdeņradi darbināmais sērijveida Toyota Mirai modelis mūsu reģionā pagaidām nav pieejams, tomēr t.s. Fuel Cell elektroautomobilis, kam ikdienā nav nepieciešami elektro vadi, ir nākotnes ideālais “ekovāģis”.

 

Pagaidām šīs tehnoloģijas automobiļu lielākie klupšanas akmeņi ir to augstā iegādes cena, kā arī ūdeņraža uzpildes staciju trūkums un pagaidām salīdzinoši liela cena par vienu kilogramu ūdeņraža. Visādi citādi ūdeņraža auto ir perfekts visos griezumos, ieskaitot arī to, ka ar vienu uzpildi tā sniedzamība būs vismaz 400 kilometri, attiecīgi šāds automobilis ģimenē var kalpot kā vienīgais transportlīdzeklis, ko var izmantot ne tikai pilsētā, bet arī garākos pārbraucienos.

 

Kopš 2015. gada pasaulē ir saražoti tikai 7137 šie videi draudzīgie sērijveida modeļi, kas «barojas» ar ūdeņradi. Ziemeļamerika, jo īpaši Kalifornijas štats, Vācija, Japāna un Lielbritānija pagaidām ir lielākie Mirai noieta tirgi. To lielā mērā nosaka ūdeņraža uzpildes staciju tīkla pieejamība. Ir vajadzīgs pietiekami daudz ūdeņraža uzpildes staciju, kuru Latvijā pagaidām nav. Pagaidām!

 

Paredzams, ka jau šā gada nogalē Rīgā, Vienības gatvē, iepretim trolejbusu parkam tiks atvērta pilnīga jauna ūdeņraža uzpildes stacija, kas primāri būs paredzēta Rīgas sabiedriskajam transportam. Vienlaikus netiks atteikts arī pārējiem, kam būs automobiļi, kas vēlēsies uzpildīt ūdeņradi.

 

Kāpēc šobrīd Toyota aktualizējusi šīs tehnoloģijas priekšrocības? Vispirms jau tāpēc, ka, līdzīgi kā 100% elektroauto, arī Mirai ir bezizmešu auto, otrkārt, atšķirībā no klasiskajiem elektroauto, kas ir pakļauti baterijas lielumam un «barojas» no vada, Mirai un tiem līdzīgajiem auto vads nav nepieciešams, un ūdeņradis ir iegūstams dažādos veidos, piemēram, no klasiskā elektrolīzes procesa, no biomasas pārstrādes, izmantojot saules vai vēja enerģiju, vai pat no govs mēsliem. Visbeidzot, ekspluatācijas laikā ūdeņraža uzpilde neaizņems vairāk par piecām minūtēm, tas ir tikpat elementāri paveicams uzdevums, kā uzpildīt auto ar benzīnu vai dīzeļdegvielu. Milzīgs ieguvums, ka Toyota Mirai gadījumā ar piecu kilogramu lielu tvertni ir iespēja nobraukt 500 kilometru, un, ja pārāk agresīvi nespaidīsiet akseleratora pedāli vai uz Vācijas autobāņa necentīsieties sasniegt 178 km/h maksimālo ātrumu, Mirai spēs nobraukt arī 600 kilometrus. Uzmundrinoši ir arī tas, ka, noslēdzot draudzību ar Mirai, ikdienā nevajadzēs krāmēties ar elektro vadiem, kas ziemā vai vēlā rudenī Latvijā neglābjami rezultēsies ar netīrām rokām un sasmērētām drēbēm. Tas tiesa, ka ūdeņraža tehnoloģija vēl aizvien ir salīdzinoši dārga, tāpēc nav brīnums, ka Vācijā Toyota Mirai cena ir 78 600 eiro.

 

Komentāri

Reinis
15.08.2019 @ 09:28
Dīvaini, ka Latvijā lielā skaitā ar no Krievijas naftas Lietuvā ražotās dīzeļdegvielu braucošie autovadītaji satraucas par dabasgāzes izmantošanu elektrības ieguvē (Latvijā ir viena tīrākajām elektrībām Eiropā). Nav necik lietderīgi reklamēt H2 elektroautomobiļus uz tā fona, ka parasto elektroautomobiļu, kuru lietošana ir rentabla un daudzu labumu nesoša, skaits un valdības atbalsts Latvijā ir niecīgi. H2 ieguve notiek galvenokart no dabasgāzes un tā ir dārga.
Vārds
Komentārs

English